קורס NLP מעשי + פתיחת קליניקה NLP - NLP Therapist

לימודי NLP – איזה קורס NLP מומלץ?

אם אתם קוראים את המאמר הזה, סימן שאתם יודעים מה זה NLP, אתם רוצים להעמיק בתחום וללמוד קורס NLP. (עדיין לא יודעים מה זה NLP? צפו בוידאו).

בישראל יש מורים רבים, מכללות ובתי ספר רבים ל-NLP. המאמר הזה יעזור לכם לבחור את קורס ה-NLP המתאים לכם ביותר, שתרוויחו ממנו את התועלת הגדולה ביותר עבורכם.

ראשית כדאי לברר מהי המטרה שלכם בלימודי ה-NLP? כעקרון, יש 3 מטרות נפוצות:

  1. התפתחות אישית – לימוד NLP ל״שימוש עצמי״ – כדי לשנות התנהגויות לא רצויות, להתגבר על פחדים, פוביות וחרדות, להיפרד מהרגלים לא רצויים, ולאמץ תפיסת עולם מאוזנת ומקדמת יותר.
  2. רכישת מקצוע – להפוך למנחה NLP כדי לעזור גם לאנשים אחרים לשנות התנהגויות והרגלים לא רצויים, התגברות על פחדים, חרדות, דכאונות, טראומות, אתגרים בחיים, והשגת מגוון מטרות נוספות. מנחה NLP הוא מקצוע מרתק ומשתלם שהצריכה לשירותיו הולכת וגדלה מיום ליום. יש אנשים שרואים במקצוע זה שליחות של עזרה לאחרים, ויש כאלה שרואים גם את הפוטנציאל העסקי המתגמל שבמקצוע.
  3. יישומיים עסקיים – עצמאים, בעלי עסקים, מנהלים ובכירים, לומדים NLP כדי לשפר את כישורי הניהול והמנהיגות שלהם, את יכולות המשא ומתן, דיבור בפני קהל, השפעה ושכנוע, מכירות, פרסום ושיווק. כישורי NLP עסקיים, יקפיצו את היכולות של כל בעל עסק, מנהל ועובד.

כדאי לברר מהי המטרה שלנו ללימוד NLP, מפני שלמכללות ובתי ספר שונים יש אוריינטציה שונה. יש כאלה ששמים דגש חזק על הפרקטיקה הטיפולית, יש שמלמדים קורסים ייחודיים של NLP לעסקים עם דגש על השפעה ושכנוע, ויש כאלה שהקורסים שלהם בנויים כהעשרה תיאורטית למי שמעוניין בהתפתחות אישית.

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים קורס NLP?

אחרי שהבנו מה המטרות שלנו, נוכל לפנות למספר בתי ספר ל-NLP, כדי לברר האם הקורס שלהם מעניק לנו את התועלת בעלת הערך הגדול ביותר עבורנו.

(המאמר מתייחס בעיקר לקורס NLP פרקטישינר, שהוא הדרגה הראשונה ב-NLP, ומהווה את שער הכניסה ל-NLP).

מה כדאי לבדוק?

  1. משך הקורס – רוב הקורסים נצמדים לסטנדרט של כ-100 שעות, אך יש גם קורסים הבנויים בדומה ללימודים אקדמאיים של סמסטר אחד או שניים. השאלה היא כמה זמן אנחנו רוצים להשקיע בלימוד NLP? הטווחים נעים מחודשיים וחצי ועד שנת לימודים מלאה (כ-9 חודשים).
  2. אופן הלימוד – פרונטלי או און-ליין. באופן מסורתי, רוב הקורסים בנויים מפגישות פרונטליות בכיתה. מגיפת הקורונה לימדה אותנו שאפשר ללמוד גם מהבית, ואכן יש קורסים שלמים שמועברים כולם בזום.
    באופן אישי, אני מאמין שלא ניתן ללמוד תחום כמו NLP ללא פגישות פרונטנליות כלל. ואכן, יש גם קורסים היברידיים, שמשלבים את נוחות הזום עם יעילות הפרונטלי: 50% מהפגישות מתקיימות בזום (החומר התיאורטי) ו-50% מהפגישות הן פרונטליות (ובהן עוסקים בפרקטיקה – תרגול, הדגמות וידע מעשי). הפגישות מתקיימות לסירוגין – פגישה פרונטלית בזום, ופגישה מעשית בכיתה.
  3. הרכב הקורס – רוב הקורסים בישראל בנויים מ-13 עד 25 שיעורים. רובם מקיימים פגישה שבועית אחת לאורך 25 שבועות (כחצי שנה).
    הקורסים המשולבים (זום ופרונטלי) בנויים משתי פגישות שבועיות (אחת בכיתה ואחת בזום), כך שמשך הקורס מתקצר בחצי, ועומד על כ-10 שבועות לאותו סדר גודל של חומר לימודי.
    יש קורסים מעטים שאימצו מבנה הנהוג בחו״ל של 8 עד 10 ימים שלמים רצופים, מהבוקר עד הערב. בדרך-כלל מדובר בשני חלקים: חלק ראשון: 4-5 ימים רצופים, וכעבור כחודשיים – חלק שני: עוד כ-4 או 5 ימים רצופים. כך שהאורך הכולל של כל הקורס הוא כחודשיים עד שלושה חודשים.
  4. זמני הלימוד – לא לשכוח לוודא שזמני הקורס מתאימים לכם: בוקר, צהריים, ערב, או יום שלם.
  5. תעודת הסמכה – כדאי לדעת כי מקצוע מנחה NLP אינו מעוגן בחוק בישראל, ומבחינה חוקית אין צורך ואין דרישה לתעודת הסמכה. ובכל זאת, רצוי מאוד ללמוד NLP במכללה או בית ספר שמעניקים תעודת הסמכה. זוהי האסמכתא שלנו בפני המונחים והמטופלים שלנו, שיש בידינו את הידע המקצועי הראוי לטפל בהם. ברוב בתי הספר התעודה מוענקת בסיום הקורס לאחר עמידה במבחן תיאורטי ומעשי.
    בשנים האחרונות, יש בתי ספר שהתחברו לאירגונים בחו״ל ומעניקים בנוסף לתעודת ההסמכה המקומית – גם תעודת הסמכה ״בינלאומית״ מטעם האירגונים בחו״ל. למעט הערך היוקרתי, אין משקל רב לתעודה הבינלאומית, אלא אם אתם מתכננים להגר למדינה אחרת שבה נדרשת תעודה כזאת (אני לא מכיר מדינה כזאת…).
  6. המורה – כשתבחנו את החומר הנלמד בקורס, תגלו שהוא דומה ביותר ואף זהה ברוב המכללות ובתי הספר (בעיקר בקורס NLP פרקטישינר), כך שמה שעושה את ההבדל העיקרי בין בתי הספר השונים הוא המורה.
    בחלוף השנים למדתי ממורים שונים, והבנתי שכדאי לבחור במורה שהוא אנלפיסט בנשמתו (Walk the talk), מורה שיעביר לא רק את החומר אלא גם את הרוח, ויהווה השראה עבורכם.
    שימו לב שבמכללות הגדולות, לא תמיד תדעו מראש מי יהיה המורה, ולכן כדאי לשקול ללמוד בבית ספר שבו המורה מוביל את בית הספר, והוא מלמד בעצמו את הקורסים.
    מומלץ לחפש סרטונים או מאמרים של המורה המיועד שלכם באתר שלו, ביוטיוב, וברשתות החברתיות כדי להכיר ולהתרשם מהמורה, ולבדוק איך אתם מתחברים אליו או אליה.
  7. וותק המורה – כדאי לבדוק מה הוותק של המורה בתחום ה-NLP, יש בתי ספר שבהם המורים של היום הם הסטודנטים שרק אתמול סיימו את הקורס.
    כמו כן כדאי לבחור במורה, שהוא לא רק מורה ל-NLP, אלא גם עוסק ב-NLP מעשי ביום-יום (למשל בעל קליניקה שממש מתפרנס ממנה, ולא מתפרנס רק מלימוד והדרכה).
  8. כמה מעשי הקורס? – בחלוף השנים, גיליתי כי בוגרים רבים של בתי ספר שונים, מסיימים את הקורס, ויוצאים לעולם כשהם יודעים הרבה על NLP, אבל ממש לא יודעים מה לעשות עם זה. ״איך אני מתחיל?״, ״מה אני צריך לעשות עכשיו?״.
    אז אם אתם לומדים כדי להפוך את ה-NLP למקצוע, מומלץ לבחור קורס ששם דגש חזק על הפרקטיקה הטיפולית, כולל דוגמאות אמיתיות מהקליניקה, ומקדיש פרק מיוחד בקורס לנושא פתיחת קליניקה, ניהול קליניקה, שיווק והבאת לקוחות וכד׳.

    חשוב! יש מכללות ובתי ספר שמובילים לאחרונה מהלך בו הם מנסים לגרום לתלמידים להבין כי קורס NLP פרקטישינר בלבד, לא מספיק כדי להיות מנחה או מטפל NLP וכי חייבים ללמוד לפחות שני קורסים (פרקטישינר ומאסטר). לדעתי, זו גישה שגויה ומסוכנת. מאחר ובעולם כולו פירוש המילה פרקטישינר הוא ״עוסק״, כלומר מישהו שהוסמך כפרקטישינר רשאי לעסוק ב-NLP (בדיוק כמו שבאנגלית המקצוע אחות נקרא ״practitioner nurse״) – ולכן, אם יש בית ספר שאומר לכם שאחרי שתסיימו בו קורס NLP פרקטישינר לא תוכלו להיות מטפלים ולעזור לאנשים – הייתי ממליץ להתרחק ממנו ולמצוא בית ספר שילמד אתכם את כל מה שצריך באמת כדי לעסוק ב-NLP מעשי כבר בסיום קורס NLP Practitionr.
  9. סטאז׳ מעשי, או פרקטיקום – אם אתם רוצים לעסוק ב-NLP כמקצוע, חשוב ומומלץ לבחור קורס שיש בסופו שלב של סטאז׳ מעשי (נקרא לפעמים גם ״פרקטיקום״ או ״סופוויז׳ן״), שבו אתם מקבלים ליווי מהמורה שלכם (לא להתפשר על ליווי של ״מתרגל״) במפגשי טיפול והנחיה אמיתיים, עם מטופלים ומונחים אמיתיים (לא עם חבריכם הסטודנטים מהקורס). כמובן שמומלץ לוודא ששלב הסטאז׳ הוא חלק בלתי נפרד מהקורס וכלול במחיר הקורס (שלא תופתעו בתוספות מחיר).
  10. גודל הקורס – בבתי ספר שונים יש קורסים בגדלים שונים, מקורס ״בוטיק״ של כ-6 משתתפים ועד קורסים גדולים של 20 ואפילו 30 משתתפים. כמובן שככל שמספר המשתתפים מצומצם יותר, היחס אישי יותר והמורה יכול לעקוב יותר מקרוב אחרי התקדמות של כל תלמיד.
  11. המלצות – ברור שכדאי להפגין צרכנות נבונה ולבקש המלצות מחברים, משפחה וברשתות החברתיות. אבל קחו בחשבון, שכשאתם שואלים ״איזה קורס הכי טוב?״, כל תלמיד יכול להעיד רק על הקורס שעבר, ואין לו בסיס להשוואה לקורסים אחרים או בתי ספר אחרים (במיוחד מי שסיים רק קורס פרקטישינר שהוא הקורס הראשון). כמו-כן, הוא מעיד על ההתאמה של הקורס לצרכיו שלו, שלא בהכרח תואמים לצרכים שלנו…
  12. הלשכה הישראלית ל-NLP – בשנת 2020 קם בישראל גוף בשם ״הלשכה הישראלית ל-NLP״ שאמור לאגד תחתיו את כל האנלפיסטים בישראל. נכון להיום הוא עדיין לא רכש את אמון כל העוסקים ב-NLP ויש אנלפיסטים רבים שבחרו שלא להצטרף אליו. חשוב לדעת כי ללשכה הישראלית ל-NLP, בשונה מלשכות אחרות (לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, וכד׳) – אין סמכויות. היא אינה מסמיכה מטפלים ואינה מסמיכה בתי ספר. ולמרות שהיא מכירה במספר בתי ספר, יש בישראל עשרות מכללות ובתי ספר מעולים, ותיקים ומוכרים, שאינם מופיעים ברשימת בתי הספר של הלשכה, ואינם נופלים ברמתם מבתי הספר המופיעים ברשימת הלשכה.
  13. מקום הקורס – כדאי לבדוק היכן מתקיים הקורס. האם הוא מתקיים בסלון ביתו של המורה, או במכללה מסודרת, בכיתה מצוידת היטב, הכוללת מסך, מקרן, מערכת הגברה, מזגן, כסאות ושולחנות המתאימים ללמידה וכתיבה, וכו׳.
  14. נגישות הקורס – כמובן שכדאי לוודא שהקורס נמצא במיקום גיאוגרפי מתאים עבורכם. בנוסף, מומלץ לוודא האם כדי להגיע לקורס יש להיכנס לתוך העיר? האם יש במקום חניה? האם היא בחינם? האם יש תחבורה ציבורית בקרבת מקום? באילו שעות פועלת התחבורה הציבורית? (לא נעים לצאת מקורס בשעה 21:30 ולגלות שכבר אין אוטובוסים…). ועבור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים – האם המקום והמתקנים בו, מתאימים לשימושם.
  15. מחיר – כן, נכון. בסוף מגיעים אל השורה התחתונה – המחיר. לבתי ספר שונים יש מחירים שונים, וגובה המחיר לא תמיד משקף את איכות הקורס. מצד שני – קורס NLP הוא אירוע משנה חיים, כך שלפעמים משתלם לשלם מחיר גבוה יותר, כדי ללמוד בקורס שמתאים לכם בדיוק. ההשקעה הנוספת שהשקעתם תתחלק על פני כל שארית חייכם ותניב לכם תשואה גבוהה ביותר. (-:

זהו.

אני מקווה שהמאמר הזה יעזור לכם למצוא את קורס ה-NLP שמתאים בדיוק עבורכם, ויעזור לכם להיכנס לעולם המופלא והמרתק של ה-NLP.

הצטרפו אלי, אני מחכה לכם.

קורס הסמכת מטפלי NLP - ב-10 שבועות - מרכז קורן ל-NLP ותת מודע

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *